![]() |
Az Eureka egy eposzi méretű szöveges kalandjáték volt, amihez a lapozgatós Kaland-Játék-Kockázat könyvek kitalálója, Ian Livingstone írta a forgatókönyvet (egyébként ez volt Livingstone belépője a videojátékok világába, ahol később a Tomb Raider kiadójaként lett halhatatlan). A játék hatalmas hírveréssel jelent meg, és óriási siker lett Spectrum és Commodore gépeken. A cég a rendszerváltáskor amerikai irodát is nyitott, és Appaloosa néven összesen több mint 150 játékuk jelent meg, míg 2006-ban bezárni kényszerültek.
2. Rátkai átkai, 1987-89
Rátkai István egy fiatal, alig huszonéves (sőt, első játékába még a híres Fazekas Gimnázium végzőseként kezdett bele) programozó volt, aki egymagában meghatározta a késői nyolcvanas évek Commodore 64-es játékvilágát itthon. Egymaga készítette szöveges kalandjátékai magyarul kommunikáltak, ami elképesztő újdonság volt akkoriban. A grafika persze nem vette fel a versenyt a már akkoriban is 30-40 fős csapatokban dolgozó nyugati stúdiók munkáival, de a sztori, a humor és a megoldandó fejtörők igen. Rátkai trendet teremtett, talán nincs is olyan mai 40-es programozó, aki anno ne írt volna az ő nyomán szöveges kalandjátékot otthon a Commodore gépen.
Az Időrégész, a Bosszú és az Új Vadnyugat 1-2, vagy ahogy akkoriban a játékosok becézték, Rátkai átkai, gyakorlatilag mindenkinek kalózmásolatban voltak meg, a programozó csak pár száz példányt tudott eladni belőlük. A játékokat saját maga terjesztette, otthon másolta a kazettákat, fénymásolta a borítókat, és adta fel postán, utánvéttel a vevőknek. Meggazdagodnia így nem sikerült, és négy játék után rá is unt kicsit az egészre. Az ELTE-n tanult közben programozást, de nem végezte el az egyetemet, mert úgy érezte, az semmi újat nem ad neki szakmailag.
![]() |
Később volt webes programozó, profi online pókeres és mobilos fejlesztő is, de a régi játékosoknak máig a Bosszú nindzsás-szamurájos távol-keleti világa vagy az Új Vadnyugat marsi sci-fije ugrik be a nevéről. És persze mindenki reménykedik már vagy 30 éve, hogy valamilyen mai platformra csak befejezi az anno félbehagyott Új Vadnyugat 3-at.
![]() |
A játékban egy delfinnel kellett felfedezni a világot, különféle feladatokat megoldani, és persze megmenteni a világot. A szép grafika, és a maga korában egészen újszerűnek számító játékmenet (időnként fel kellett jönni levegőért a víz felszínére) mellett a hangulat volt az igazi ütőkártya.
„Az első játék, ami igazi érzelmeket mozgat meg a játékosban” – írta róla a korabeli kritika.
Az Ecco bombasiker lett, zenei CD, képregény, és vagy fél tucat folytatás jelent meg hozzá a következő években. Ez hozta el az Appaloosa igazi aranykorát, legendák egész sora szólt a cég sikereiről és a fejlesztőik mesés meggazdagodásáról a 90-es években a hazai játékfejlesztés berkeiben.
4. Imperium Galactica, 1997-99
A pécés játékfejlesztés legnagyobb hazai sikere volt 1997-ben az Imperium Galactica, és – főleg! – a folytatás két évvel később. A világűr meghódítása egészen grandiózus kaland volt a játékban, stratégiával, űrcsatákkal, bázisépítéssel, gyakorlatilag végtelen játékidővel. A második rész Amerikában az év végi eladási top10-be is bekerült (olyan címekkel kelt versenyre, mint az Age of Empires 2, a Quake 3 vagy az Unreal Tournament), a zenéje pedig, máig egyedülálló módon megkapta a brit filmakadémia BAFTA-díját. Az akkori időkben merőben szokatlan volt, hogy magyar verzió is megjelent belőle, ami évekig vezette az eladási toplistákat.
A második rész után a fejlesztő Digital Reality csúnya pechszériába került, elveszítette a saját játéka címének jogait, így a harmadik epizód már Haegemonia címen jelent meg 2002-ben, és nem is aratott túl nagy sikert. Innentől már nem volt megállás a lejtőn, a sci-fi kiment a divatból, a cég pedig világháborús stratégiákat kezdett el gyártani futószalagon. Hamarosan el is tűntek a süllyesztőben, egykori fejlesztőik azóta a világ legmenőbb stúdióiban bukkantak fel.
5. Codename Panzers, 2004
A 2000-es évtized első fele a magyar játékfejlesztésben arról szólt, hogy nemcsak az imént említett Digital Reality, de mindenki, aki élt és mozgott, második világháborús, tankos stratégiai játékokat fejlesztett az ilyesmikre mindig vevő német piacra. A legnagyobb sikert ebben a Stormregion (az alapítók békés megyei, viharsarki származására utal) nevű csapat Panzers-e érte el. A stratégiai játékoktól akkoriban merőben szokatlan, látványos grafika, a rombolható környezet, és az abból fakadó taktikai lehetőségek új színt hoztak a stílusba, ami éppen belefulladni készült a tucatjával készülő klónjátékokba.
![]() |
A Panzers bombaként robbant a német piacon, a toplisták éléről az ikonikus Doom 3-at taszítva le. A csapat azonban nem nagyon tudott mit kezdeni a hirtelen jött sikerrel, gyártották sorban az egyre lélektelenebb tankos játékokat, forráskódlopási botrányba keveredtek, végül az egykori aranycsapat szétszéledt.