1999, a legjobb év

Counter-Strike. EverQuest. Unreal Tournament. Outcast. Dungeon Keeper 2. Heroes 3. Quake 3 Arena. Planescape Torment. System Shock 2. Soul Calibur. Mario Party. Age of Empires 2. Dreamcast. Playstation 2. Van még kérdés?

Régen minden jobb volt, ezt mind tudjuk, de az egész szórakoztatóipart mostanában maga alá gyűrő 1999-mánia mintha túlmutatna a nosztalgián. Hogy a moziban bombajó év volt, azzal nehéz vitatkozni: a Mátrix, a Harcosok klubja és az Amerikai szépség mind kultikussá vált, trendteremtő filmek miatt emlékszünk, amik ráadásul eredetiek voltak, nem sokadik folytatások és újrafeldolgozások. A könnyűzenében ikonikus popslágerek, Britney Spears és a Backstreet Boys mellett ebben az évben jött ki Sting Brand New Day albuma, az RHCP Californicationje vagy Santanától a Supernatural.

Na és mi a helyzet a videojátékokkal?

Aki már több mint húsz éve sem csak munkára, hanem néha szórakozásra is használta a pécét, valószínűleg a két bekezdéssel ezelőtti felsorolás hatására még most is párás szemekkel gondol vissza a Pentium 3-asok, az első Celeronok és Athlonok korára. A Windows 98 SE volt a standard operációs rendszer, az Internet Explorer 5 küzdött a Netscape Communicatorral az első böngésző-világháborúban, és dühöngött a 3D-s grafikus gyorsítókártyák divatja, olyan nevekkel, mint a 3dfx Voodoo, a Riva TNT, vagy az ATI Rage. Ha egy játék már nem elégedett meg a 32 MB memóriával, az botrányos és felháborító volt.

1999 volt az az év, amikor már elég pénz mozgott a játékfejlesztésben, hogy igazi szuperprodukciók készüljenek, de még mindig elég fiatal volt az iparág ahhoz, hogy a kiadók merjenek kockázatot vállalni. Egyszerre jött a 3D-s megjelenítés technológiai forradalma, és az elérhető árú otthoni internettel a helyi hálózatokról az online módra való átlépés, illetve a felhasználói tartalmak, az első modok elterjedése. Tökéletes volt a csillagok együttállása ahhoz, hogy igazi legendák szülessenek.

Az 1999-es Tökéletes Év persze nem derült égből villámcsapás volt, remekül megágyazott neki az előző év. 1998-ban jött ki a minden idők legjobb játékaként ünnepelt Half-Life, ami megmutatta, hogy egy lövöldözős akciójátékot is lehet a sztorira építeni. Az első Metal Gear Solid és a Thief, amik elmosták a műfajok határait és a reflexek mellé taktikát és sok gondolkodást igényeltek. A Starcraft és a Baldur's Gate, amik monumentális blockbusterek voltak, irdatlanul hosszú játékidővel, és messze túlmutattak a videojátékokkal kapcsolatos sztereotípiákon. Az Unreal, ami grafikai megjelenítésben lépett szintet. Konzolon az első Pokémon, ami világszerte popkulturális jelenség lett. Ezek a trendek, szárnybontogató jelenségek értek be aztán 1999-ben, örökre megváltoztatva a számítógépes játékok világát.

Dimenzióváltás

A 3D-s megjelenítés már a 80-as években is megszokott volt játékokban, igaz, a C64-en még főleg repülőszimulátorokban, vagy a látképet több másodperc alatt kirajzoló logikai-kalandjátékokban találkozhattunk vele. Később, ahogy nőtt a számítási kapacitás, egyre jobb és látványosabb megoldások születtek, jött a Wolfenstein, a Doom, majd a Quake. Míg az 1990-es évek végén a 3dfx nevű cég bedobta a bombát: a normál videokártya mellé szerelhető 3D-s gyorsítókártyát, ami elképesztő látvány- és sebességjavulást hozott. Ezek ugyan eleinte nagyon drágák voltak, de szélsebesen terjedtek, 1999-ben pedig már az első Geforce kártya is megjelent az akkor még teljesen ismeretlen Nvidiától.

A 3D-kártyák igazi forradalmat hoztak a játékokba, hirtelen minden játékműfajban 3D-s megjelenítéssel kezdtek kísérletezni a fejlesztők, ami néha váratlanul jól sült el (Homeworld és a stratégiák, Grim Fandango és a kalandjátékok). A legtöbbet persze a belső nézetes akciójátékok profitáltak ebből, amelyek valósággal elárasztották a piacot, sosem látott látványvilággal operálva.

Egyedül nem érdekes

A többszemélyes játékok aranykora is a kilencvenes években jött el, de az évtized végére az internet már eléggé elterjedt volt ahhoz, hogy a helyi hálózatok után az online tér legyen az összecsapások helyszíne. 1999-ben jelent meg pár hét eltéréssel a két legendás, kizárólag multiplayerre összpontosító lövöldözős játék, a Quake 3 Arena és az Unreal Tournament, ami a gémervilág egyik legkomolyabb rivalizálását hozta a következő években. Szintén ebben az évben forgatta fel a világot az első igazán népszerű MMORPG, vagyis online szerepjáték, az EverQuest, ami annyira addiktív volt, hogy a sajtóban hamar megkapta a drogra utaló EverCrack becenevet. (És egyben megágyazott a havidíj ellenében játszható online játékok elfogadottságának.)


De a többszemélyes játék más irányokban és platformokon is hódított: 1999-ben jött ki a világszintű mániává terebélyesedő első Pokémon-játék, illetve minden konzolos partijátékok öregapja, a nintendós Mario Party.

Csináld magad!

A felhasználói tartalmak sokáig az egyes játékokhoz házilag barkácsolt új pályákat jelentették, amihez olykor a fejlesztők nagy kegyesen segítséget is adtak szerkesztőprogramok közzétételével. 1999 volt az az év, amikor ez a trend komolyra fordult, méghozzá az előző évben kijött Half-Life-hoz fabrikált új játékmód segítségével. Ez volt a Counter-Strike, amit egy vietnámi-kanadai programozó és egy amerikai hobbi-játéktervező készített. Ez az eredeti játékból csak a grafikai megjelenítést hagyta meg, és teljesen új játékszabályokat alkotott köré: a terroristák és a kommandósok párviadala (persze újabb és újabb verziókban) azóta, vagyis húsz éve a legnépszerűbb online akciójátékok egyike.

A CS egyben a rajongói modok, a játékok alapvető vázára felhúzott, egészen új élményt adó módosítások piacát is berobbantotta. Ilyen módon született később a DOTA egy rajongók készítette Warcraft 3-pályából vagy a PUBG, eredetileg az ARMA 3 alapjaira építkezve – ezek még ma is az internet legnépszerűbb játékai közé tartoznak, és műfajokat teremtettek.

A konzolok átveszik a hatalmat

A kilencvenes években a játékvilágban a PC volt az úr, olyan szinten pipálta le a konzolos játékokat minőségben, hogy azok leginkább csak a jól bejáratott (főleg japán) márkaneveikre tudtak támaszkodni. A nagy fordulópont, és a konzolok hatalomátvétele szintén 1999-ben indult el.

Ekkor jelentették be ugyanis a Sony Playstation 2-t, ami a beépített internetkapcsolatával, DVD-lejátszójával, grafikai és számítási teljesítményével már vetekedett a drága gémer pécékkel. A következő évben meg is jelent, és letarolta a világot: 158 millió eladott géppel máig minden idők legsikeresebb játékkonzolja.

Érdekesség, hogy a pécék trónfosztását akkoriban még nem feltétlenül a Sonytól, hanem a szintén japán Segától, és az 1999-ben debütált, mára elfeledett Dreamcast géptől várták a szakértők. A Dreamcast technikailag messze megelőzte a korát, de drága volt és kevés játék jelent meg rá, az a néhány bestseller (Soul Calibur, Shenmue) pedig nem tudta sikerre vinni.

És még...

1999 legjobb és legfontosabb játékainak tablóján az eddig említetteken kívül számtalan megasláger szerepel még, felsorolni is nehéz lenne őket, ezért a teljesség igénye nélkül említünk csak tizet:

1. Az első Medal of Honor, még Playstationre, ami elindította a második világháborús akciójátékok aranykorát (és ami nélkül nem lenne például Call of Duty sem)

2. Az Age of Empires 2, ami feltette a Microsoftot a térképre, mint játékfejlesztő

3. A Dungeon Keeper 2, ami zseniálisan hozta a „gonosznak lenni jó" életérzést

4. A Heroes of Might and Magic 3, aminél jobb fantasy stratégiai játék talán máig nem született

5. A System Shock 2, minden idők egyik legjobban eltalált videojáték-főellenségével az őrült mesterséges intelligencia Shodannel

6. A kultikus, sötét hangulatú és humorú Planescape Torment, ami az egyszemélyes, hagyományos szerepjátékok egyik csúcsának számít a mai napig

7. A Railroad Tycoon, ami a békés-építgetős játékok reneszánszát hozta el (ami aztán a következő évben a Sims világsikerével lett teljes)

8. Az X-Wing Alliance, a legendás Star Wars-os űrhajószimulátor-sorozat lezárása (éppen abban az évben, amikor csúcsra járt a Star Wars előzmény-trilógiája
körüli hype)

9. A Civilization-sorozatot a sci-fiérába átmozdító birodalomépítő stratégia, az Alpha Centauri

10. És egy kakukktojás a végére: a játéktörténelem talán legjobban várt és legnagyobbat bukott folytatása, a Tiberian Sun

(A cikk eredeti változata a CHIP magazin 2019/05-ös számában jelent meg.)